Jumat, 12 Desember 2008

Allah tahu siapa kamu

Iman bertambah dan berkurang. Manusia kadang-kadang juga berubah sikapnya, dulu dan sekarang. Ada perubahan yang tampak tatkala hidayah menyapa. Ada perubahan yang asalnya adalah kesan dari diri yang futur.

Bagaimana?

Hidayah Allah umpama cahaya misykah yang berlapis-lapis cahayanya. CAHAYA. Bagaimana mungkin kita dapat lari dari cahaya, secara logiknya. Itulah hidayah, selalu kena pada semua oran tanpa terkecuali. Lalu manusia pabila mendapat hidayah akan terasa anjakan dalam dirinya dan ingin berubah.

Berubah pada suatu jangka masa...dan akhirnya kadang-kadang kembali pada dirinya yang sebelum perubahan itu. Jiwanya sedikit lemah untuk mempertahankan hijrah yang telah dirinya lakukan. Kembali pada diri yang asal. Benarkah itu dirinya yang asal? Kenalkah diri ini pada ruh aku yang bukan aku yang jadikan pun?

Di sinilah tempatnya di mana seorang sahabat memberitahu bahawa, hati ini, Allah yang memilikinya. Berbolak-baliklah ia, namanya pun Qalb, 'yang berbolak-balik'. Tapi asalnya, Allah jua yang tahu. Kebijaksanaan Allah bukan kita untuk fahaminya, malah bukan kita untuk menafsirkan jenis kebijakan itu.

Maka, di sini aku berdoa, ya Allah, tunjuki aku, hatiku yang sebenar itu bagaimana? Diriku yang asal itu bagaimana? Sesungguhnya aku telah berusaha, namun hijrah selalu diiringi rasa terpaksa yang membuatkan aku berhenti. Adakah kerana futurku panjang, atau fasa hidayah menyapa itu yang lama?

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .