Jumat, 13 Maret 2009

kesusahan

kesusahan, perit dan jerih yang kita alami adalah untuk dilupakan rasanya, dan diingati manfaatnya.

Bagi saya, kesibukan atau tambahan kerja yang perlu saya buat, perlu saya simpan dan tidak bercerita mengenai kesusahan itu, sebab semakin saya mengingati kesusahan itu, semakin lah terasa susah. Contohnya suatu beban atau kerja yang perlu disiapkan dalam tempoh tertentu dalam masa sama saya juga perlu tumpu pada pelajaran.

Saya tidak bercerita pada orang terdekat mengenai kesusahan itu, kerana jika mereka tahu saya sibuk, dan saya sendiri dilayan seperti orang sibuk, dan saya diberi tanggapan sebagai orang sibuk...semakinlah menjadi-jadi kesibukan dan pressure yang saya perlu tanggung.

Begitu psikologi yang saya gunakan, mungkin boleh digunakan orang lain, mungkin sesuai untuk saya seorang sahaja.

Bagi saya, penting untuk kita melatih otak kita untuk melupakan beberapa perkara demi kebaikan sendiri juga :

- kesusahan yang menyusahkan jika mengingatinya
- kebaikan yang kita lakukan
- kutukan dari manusia yang berniat salah
- kisah2 buruk tentang seseorang yang kita dengar kerana boleh jadi kita bersangka buruk kepada seseorang walau sebenarnya kita belum mengenalinya

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .