Minggu, 26 Juni 2011

ini ibu-ibu punya cerita!

aku ada seorang ibu, dan for the time being, i'm staying with a 'mom 'also.

Persamaan kedua2 ibu di atas adalah - sangatlah the carefullll. kalau bas pukul 330, pukul 3 mesti sampai dah. pukul 230 keluar rumah. TT aku yang bujang ini sangatlah...aaaa....pasal kalau aku sorang, bas pukul 330, pukul 3 kot baru rasa nak kluar.huu..(takla...maksud aku, xdela sampai bajet 1 jam, yang mana perjalanan ke stesen adalah stgh jam sahaja) kadang2, selalu je mak aku, kalau aku bgtau bas pukul 330, dia kata nak kluar pukul 2 ke? (aku dalam hati..oh nooo mom!)

betapa ibu2 tidak mahu kerja last minute, buat kerja ala kadar, setting masa sipi2...its a no-no for mummies! mungkin mereka sudah biasa menguruskan segerombolan anak-anak yang pastinya perlukan ketelitian yang semantapnya. bukankah begitu?

lagi satu ialah perisau! sebagai anak, aku tau ibu sememangnya berhak risau akan anak-anak, walau itu adalah sikap yang menyebabkan aku rasa terkongkong sebegitu sekali.

satu aku mahu beritahu diri sendiri, agaknya masa ibu aku muda-muda dulu ada tak dia berperasaan mcm ni? apa yang menyebabkan dia berperasaan/bersikap perisau? apa sebenarnya? mudah saja, sebabnya ialah adanya anak-anak yang dia sayangi. sebagai anak, kita patut cuba memahami ibu kita, cuba menyelami perasaan mereka, yang mana kita ini adalah anak mereka. apalah maknanya jika ada ibu tetapi mereka tidak risau akan kita?

apa yang perlu aku buat ialah tackle kerisauan mereka dengan keyakinan, pengesahan dan bina kepercayaan mereka kepada kita. aku tahu memang susah, tapi kalau usaha itu ikhlas dan benar, insyaALlah Allah tidak menyia2kan usaha hambaNya.

lastly, banyak2lah mendengar ayat-ayat suciNya. Dia dapat memberi ketenangan hakiki yang tiada sesiapa pun dapat menggantikan dengan apa jua sekalipun.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .