Rabu, 17 Februari 2010

menikmati belajar sepenuhnya

Hari ni, credits to Dr Reem Abdelhafez, such a lovely, polite yet still telling me the mistakes i did and this is what we need from lecturers! A very basic thing about perio and i misunderstood it for 2years. i should be punished for this.

A perio probe grid is : 1,2,3 mm then 5mm, 8,9,10 mm. thats it.
So what if i got 7/10 for not knowing these basics, at least i learnt,now.
Compared to certain lectrs, kalau buat salah kang, jawapan tak dapat, marah dapat, akhirnya aku balik dan grad dengan kebodohan sebab tak tahu jawapan sebenar, dan bengang ngn lectrs. Rugi kan? Semua pun rugi. Rugi, rugi rugi.

Memang perio ni sekecil2 perkara tu adalah penting. Yaaa.. currettes yang halus tu nak dijolok dalam celahan gusi berdarah merah. Maaak! Pastu nak dikira berapakah milimeter die masok..mereeng..

Currettes sizes :
(gracey)
1-2 n 3-4 : anterior teeth
5-6 : anteriors and premolars
7-8 n 9-10 : posteriors facial n lingual
11-12 : posteriors mesial
13-14 : posteriors distal

abesla masa die tanya, kamu tahu kan saiz2 ni?, pastu aku buat muka biasa jek, tak jawab. Saya jawab kat sini ye doc , : saya tahu, tapi saya tak ingat sebab jarang gunakannya di klinik. Kalau kene scaling or root planing tu kan doc, saya amik je mana2 instrument yang saya suka, then kerjakan ptn tu. Patutla calculus xbanyak kluar ye doc! hehehe..Pastu, baru tahu yang currettes tu ada sharpener die sendiri. Macam asah pisau jek. Lenkali nak buat gak cam doc la! hehe..thanx Dr Reem Abdelhafez! Luv ya!!

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .