Kamis, 02 April 2009

rupa rupa-rupanya pura-pura

tiada makna di sebalik rupa atau wajah.

Wajah yang menarik sering diguna-guna untuk tujuan kebaikan diri sendiri, atau kepuasan sebenarnya. Dan pada masa yang sama juga banyak orang terpukau dengan wajah yang menarik. Seolah wajah adalah suatu aset tarikan dan juga suatu sebab mengapa terjadinya diskriminasi?

Yes, ada terjadi orang berwajah menarik hanya memberi keistimewaan kepada orang yang juga berwajah menarik?! Betapa rendah pemikiran, uff..

Namun keadaan ini bukanlah suatu yang dipaksa-paksa, dilatih dan diajar, ini adalah fitrah manusia yang sukakan kecantikan. Sesuatu yang cantik menarik, pasti lebih disukai dan mudah menarik perhatian manusia.

Keadaan ini kadang-kadang memberi kesan buruk kerana wajah bukanlah cerminan peribadi, wajah yang cantik, tetapi tidak menggambarkan peribadi yang seiringan seolah berpura-pura atau berbohong kepada orang memandang. Tapi, adakah itu salahnya?? TIDAK!

Di sini letaknya frasa 'kecantikan duniawi' yang perlu kita lupakan dan sematkan di minda bahawa apa-apa berbentuk duniawi adalah binasa sifatnya. Pakukan di minda bahawa kecantikan dunia adalah pinjaman dari ALlah, dan pujilah si peminjam keranaNya-lah yang berkuasa ke atas kecantikan tersebut.

Iman dan tauhid perlu menjadi asas dalam setiap penilaian kita terhadap penciptaan segala yang berada di dunia ini. Bertaqwalah, jagalah pandanganmu agar pandanganmu mentafsirkan kekuasaan Allah, bukan kehebatan manusia kerana manusia hanya hamba yang sama semuanya seperti kita lagaknya, walau sebenarnya tak berlagak pun, aku menyeleweng? hah. stop right now.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .