Kamis, 16 April 2009

dua keperluan

Berada dalam situasi yang memerlukan pertolongan sahabat-sahabat, persaingan, dan keperluan menaikkan markah diri sendiri sangat menyesakkan.

Setiap pelajar perlu menghabiskan kira-kira 20 requirement untuk sem ini.

Bagi aku, penting untuk aku menjaga kedua-duanya iaitu antara ithar (lebihkan orang lain) dan menjaga keperluan diri sendiri. Aku menjaga keperluan diri aku kerana aku memegang kepada prinsip siapa berusaha, dia dapat, siapa cepat dia dapat...burung yang keluar awal pagi akan mendapat makanan..begitu prinsip aku. Adalah sangat tidak adil dan merobek keikhlasanku jika aku berpenat lelah mendapatkan sesuatu, dan akhirnya aku menyerahkannya kepada orang lain..benar bukan? Kalau pun aku memberikan sesuatu yang aku susah payah dapatkannya kepada orang lain dengan niat ithar, aku tetap tidak ikhlas.

Dalam masa yang sama, aku ingin ithar kepada orang lain..Manusia selalunya lupa atau tidak sedar bahawa orang lain sedang ithar akan dirinya...iaitu melebihkan dirinya..kerana orang yang ithar adalah orang yang tidak menyebut-nyebut kebaikannya, lantas di sini timbulnya keperluan untuk aku benar-benar ithar akan orang lain kerana perbuatan ithar sahbat-sahabatku mungkin tidak aku sedari..

Begitu juga, perbuatan itharku, tidak mahu aku hebahkan pada mereka...cukuplah aku dan Allah yang tahu jika pun aku pernah berbuat atau berniat demikian.

Hati-hati manusia ada sejuta warna. Kita juga perlu ada sejuta penawar untuk deal dengan hati yang pelbagai itu agar kepelbagaian ini dapat diatasi, atau ditackle dengan baik, pergaduhan dan perselisihan dapat dielakkan.Hopefully.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .