Selasa, 09 November 2010

Tenang bersama pesakit mental

Assalamualaikum wbt..
Hari ni aku pergi ke sekolah khas, patients terdiri daripada kanak2 down syndrome, autism, pekak mungkin.
Apalah sangat bezanya dengan pesakit normal, kanak2 tetap takutkan dentist, takut akan jarum injection..so basically the difference is that down syndrome patients don’t respond to you well. If u ask its painful or not, they may not be able to tell. They might just SIMLE and SMILE!
They will come to you smiling very friendly, always smiling even if the dental treatment was painful.But of course sesetengah benda macam air/water spray, ada yang takut. Well, budak normal pun takut water spray gak kdg2!
So ada masanya aku rasa lebih happy treat patients mental disabled ni. Yang pasti, sebab mereka lebih happy with their life.
Duduk atas dental chair,tengok aku then gelak besar. Pastu tunjuk tepat ke muka aku then gelak mengejek macamlah aku ni nampak macam seekor monyet ke hape. HAHAH lol betul.
Pastu ada sorang tu dah umur lbh kurang 25 tahun. Cikgu dia nak pergi tempat lain sekejap , dia kata takut. Jangan pergi, takut. (dia tu lelaki suara garau). HAHHAHAHA…pastu aku tanya, ko umur berapa? Die kata lima. Tanya lagi sekali, lima. Pastu kitorang tergelak la sikit! Pastu dia kata xpela nanti cakap dengan mak. Kena tanya mak dia umur berapa…HAHAHHAHA

Pastu lagi sorang, aku tanya umur berapa gak.sepuluh. umur sepuluh tahun dah ada janggut. Taktahan gelak aku. Hehe.
Lagi sorang aku tanya nama apa. Dia kata nama dia blabla(nama tu agak sedap gak r)..pastu tgk kad dia nama lain plak. Haih, nak bg kt diri sendiri yang glemer2 jek! HAHAH
Pastu sorang ni lagi dah agak dewasa. Lari sana lari sini. Senyum meleret. Sekali pandang nampak completely insane. Believe it or not, dia seorang yang bertanggungjawab! HAH! Jangan kau gelak ok….lari2 pun, itu sebab dia pegang kunci sekolah tu, dia jenguk2 ko sambil senyum meleret kadang jerit sikit2 sebab dia kena tunggu korang habis dulu, dia balik last sekali sebab kena kunci pintu bilik semua. WOW! Dia walaupun mental disabled, boleh dilatih memegang kunci, membantu orang, sungguh SUBHANALLAH! Pasti mereka sangat boleh dipercayai dan jujur serta innocent.

Haih, aku sangat gembira dan tenang hari ini. (walaupun dsa aku bekeng hapak, dia menakutkan patients aku hampes tol!)

1 komentar:

kiki mengatakan...

HAHA..igtkan turun sekolah bg treatmt kat bdk2 darjah 1 ke 2 ke yg normal, ropanya down syndrome. xpe...kelakar2, dpt pengalaman. btw, gigi diorg ok tak?

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .