Kamis, 04 November 2010

eksploitasi dunia

lagi. mempergunakan dunia.

saja nk cakap, aku, belajar memang sebab nak dapat A. kenapa? dunia memang macam tu. mengukur manusia di atas keputusan exam yang sememangnya tak dapat mengukur kebijaksanaan manusia secara menyeluruh.

cuba bagitahu aku, sape yg dapat mengukur kebijaksanaan manusia secara menyeluruh? of course hanya exam sahaja, cara yang paling praktikal-mudah kerja, candidates pun ada ruang untuk memperbaiki diri dengan belajar, nak mengukur kebijaksanaan pun dah ada standard yg bersistem. memang peperiksaan cara paling praktikal. what, exam oriented? so what, memang keluar ke dunia luar untuk dapat kerja di uni etc pun macam tu. keputusan exam tetap yang teratas. personaliti diri dll adalah sesuatu yang tak bleh nak diukur dan ditulis atas kertas, tak boleh nak diranking kan macam keputusan spm.

apa aku nk cakap sbnrnya eh?

kalau orang nak membebel orang tu dapat tinggi, x menonjolkan kebijaksanaan sebenar etc...so what? kebijaksanaan, pengalaman, karisma, semua tu kena cari sendiri. jangan harap nak dapat kat sekolah (of course!) jangan jadi dungu sangat, biar dapat keputusan rendah dengan kononnya berpendapat keputusan tinggi tak menonjolkan kebijaksanaan sebenar. gunakanlah, eksploitasi sistem duniawi supaya kau nanti dapat menang berbanding orang lain, selain berusaha memperbaiki diri dari segi pengalaman, kemahiran etc.

eksploitasi. gunakan pemerintah yang sensitif dengan pembangkang ini untuk menyebarkan Islam. berdakwah. apa?
aku cuma nak cakap yang sesetengah pendakwah berada di bawah pemerintahan sekarang, menggunakan peluang yang ada untuk berdakwah. mereka juga berjasa pada perkembangan dakwah islam di malaysia. meski mereka tidak bergiat dalam jemaah. bilamana mereka tidak membawa nama pembangkang, butir bicara mereka lebih didengari oleh pemerintah yang jahil agama. bukankah itu sesuatu yang baik? sampai bila orang jahil perlu menjadi jahil? ilmu perlu disebar. itu dakwah.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .