Senin, 29 September 2008

border molding-will love doing it soon

Border molding is a part of the procedures of making a denture. It is done before taking the secondary impression, which is a critical part because we are going to do this with the least error, and should record everything which is required. Oh my~

A denture.
Gigi palsu. Dalam prosthodontics, kita sedang membuat balik sesuatu yang telah ALlah ciptakan sebelum ini. Simply gigi dan gusinya. Betapa complex penciptaan gigi dan gusi jangan sesekali kita remehkan. Buktinya, sehingga wujud satu cabang dalam bidang Dentistry, which is Prosthodontics yang hanya membicarakan mengenai pembuatan gigi dan gusi baru. Palsu punya. Dan, cabang ini adalah yang paling susah setakat ini. Paling remeh, need skills and long time. At least 10 appointments is needed to a complete a denture.

Primary impression - done
border molding for 2ndry impression - half done

Border Molding
Skill dan kesabaran adalah amat diperlukan. First time buat, memang banyak error. Otak hanya satu, mana nak fikir kedudukan tangan, mana nak fikir patient, mana nak fikir doktor, mana nak fikir assistant, friends etc. Orang yang buat kerja tu sahaja yang tahu . Orang yang hanya tengok memang akan merasakan, 'ish budak ni banyak betul salah. Salah la...buat macam ni la...'.
Boleh je time tu cakap, nah, buat, ganti tempat saya, saya arahkan awak. Boley?
Yes, i appreciate the help from others tapi cuba be patient dan hormati saya.
I'm removing sticky wax from the tray, only shuway bass...tetiba datang sorang ni cakap u dont have to remove it all...(dalam hati, eh, baru sikit aku remove, of course aku tahu xyah remove all). Pastu datang lagi sorang cakap benda yang sama. Aduhai hati, sabarlah....rasa nak menjerit je kat situ, and say leave me alone. Tapi nanti kang sorang-sorang susah gak takde assistant.

Saya plak dah ditegur dua kali oleh patient yang berlainan, 'u dont have to be afraid'. sorang lagi kata,'i have a lot of time, dont be to rushing'. Nah, saya tahu yang wajah saya menggambarkan stress yang amat. Satu, sebab otak saya tengah process, apa yang doc ckp, dan apa yang perlu dibuat etc. Dua, sebab memang stress pun!

Baru ni dapat perli free ngan seseorang. Saya tak tolerate perlian orang, lagi-lagi kalau perli tu salah tempat,salah sasaran. Kalau perli orang memang pemalas, thats verrry okay. Me? I dont accept myself being labelled as pemalas. I read books, i studied. And i dah penat menafikan bila orang cakap i rajin. so, 'label pemalas' memang boleh buang jauh dari aku, walau aku tahu aku bukan cemerlang. Bijak? yang memerli tu tentu bijak cemerlang gemilang, jom ramai-ramai tonton kerja dia bila dapat patient nanti. Buktikan la ye!

Now i have to study beberapa subjek yang berkaitan. (namun langsung tidak terkesan dengan perlian yang tersasar itu)

p/s : hari ini agak teruk sebab kad ATM kena telan, seb baik dapat balik on that time, pastu JD100 lesap ditelan bank yang konon-konon dah tutup lepas tu. What? Hati ni cuba untuk redha demi Aidilfitri yang bakal menjelang, dan kekangan masa yang menuntutku pergi ke dental teaching center (broken tray okay! sheesh)

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .