Jumat, 14 Maret 2008

dari bilik-bilik itu..

Tafsir al-Hujurat-surah ke49

Surah ini adalah surah ke-49 dan merupakan surah madaniyah.
Kisah di sebalik surah ini adalah kisah di mana ada beberapa orang yang ingin berjumpa nabi memanggil-manggil nabi s.a.w. dari pintu belakang bilik isteri2nya. Perangai tersebut adalah tidak sopan. Surah Hujurat ini disebut sebaga sura adab dan akhlak kerana banyak dijelaskan mengenai adab-adab dan akhlak yang perlu ada pada seorang muslim.

La yaghtab ba`dhukum ba`dha
Antara larangan dalam agama ialah jangan menumpat. Begitu juga mencari-cari kesalahan orang lain, maka sebagai muslim perlulah kita menjaga adab dan kesopanan kita. Keaiban orang lain, sembunyikanlah kerana kita juga mengharapkan perkara yang sama bukan?

Ada juga ayat yang menyebutkan bagaimana apabila datang suatu berita yang tidak enak mengenai seseorang, maka janganlah kita terima bulat-bulat, tambahan lagi jika penyampai berita itu tidak boleh dipercayai, maka kita perlu seldiik terlebih dahulu. Ini juga menggambrkan diri kita bukanlah orang yang bodoh dan dungu, mampu ditipu dengan mudahnya.

Banyak lagi pengajaran dan peringatan penyuluh hidup yang boleh kita dapati dari surah Hujurat ini. Jadi sangatlah sesuai untuk dijadikan hafalan dan amalan pada diri setiap kita yang membacanya. Wallahua`lam.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .