Selasa, 29 Desember 2009

produk bayt tarbiyyah

asmlmkm wbt.

Tarbiyah bermula sejak dari perut ibu lagi. Bagi yang bertuah, sejak di perut ibu lagi dia telah mendapat tarbiyah. Betul ke?

Sepanjang perjalanan kehidupan sejak menemui dunia, hati dan ruh yang menumpangi jasad melalui pelbagai bentuk peristiwa, majoritinya datang dari bentuk keluarga itu sendiri. Jika keluarga itu sendiri menghendaki peristiwa-peristiwa tersebut adalah tarbiyah buat mereka, maka tarbiyahlah yang mereka dapat.

Ibu bapa yang memgerti kepentingan tarbiyah dalam pembentukan seorang insan, akan sedaya upaya menjadikan kehidupan keluarga tersebut berada dalam lingkungan tarbiyah. Tarbiyah bagi saya adalah didikan, asuhan dan pembentukan.

Seawal dodoian bayi dengan selawat, melazimi bacaan quran oleh ahli keluarga dan solat jemaah, sungguh itu memberi kesan kepada si bayi.Dan sepanjang pembesarannya, titip-titip tarbiyah yang mengisi perjalanan kehidupannya..masjid, majlis ilmu..dan sebagainya. Dalam masa yang sama masih didedahkan dengan alam dunia sebenar, menumbuhkan kekuatan dan synergistic effect ke atas tarbiyah itu tadi.

Kesan tarbiyah yang terlalu lama sejak kecil hingga sekolah menengah, hampir 17 tahun, menghasilkan jati diri insan yang jelas pegangan agamanya, ibadat adalah kebiasaannya dan maksiat adalah dosa yang patut dijauhi. Takut akan Tuhan. Kesan tarbiyah sungguh teguh, sepertinya digam-gam pada hati insan itu. Tapi gam juga boleh cair, begitu jugalah tarbiyah, jika insan itu sendiri tidak tahu menjaga gam itu. heh..

Sungguh, produk bayt tarbiyah adalah sebaik produk dan janganlah bila keluar dari bayt itu, dirosakkan segalanya pula. Tarbiyahlah dirimu sendiri pula!!

5 komentar:

kiki mengatakan...

Bila agaknya dpt mentarbiyah anak sendiri pule..hehe

buhayrah mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
buhayrah mengatakan...

ikut turn la..heheh (",)

kiki mengatakan...

ckp pasal turn ni...keadaan amat menyukarkan...kenapala tak dtg org yg kita suka???ciss

buhayrah mengatakan...

cis bedebah..haha

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .