Minggu, 19 September 2010

rempiiiiiit raya 2010 at KL

Whew, sape tak tau, pusat merempit di Malaysia ialah KL. Buruk nama muslimah aku. huu..

Papepun, semalam aku n my parents g hantar adik PMR ke asrama. (Aku dah betul-betul jauh dari zaman itu, tapi kalau aku kat tempat dia, memang feeling sikit, lebih2 lagi di sekolah di daerah jawa itu.) Then kitorang 'merempit' ke KL. (merempit = menyesatkan diri, haha). Jam dah pukul 6. Kitorang aim Kamdar. Silap2 jalan, akhirnya sampai. Sebabnya x pernah g KL gune jalan dr asrama itu.

Hari dah agak gelap, tapi sebab ada big boss(daddy), xde apa perlu dirisaukan. Itu yang best bila kuar ngan big boss.
Bilamana kita xde keje,no income, then ada secupak duet yang agak mencukupi dalam dompet, keluar ke kedai adalah suatu bencana...TERbeli sepasang kain LAGI. berapa banyaklah kain aku nak beli dalam cuti 2bulan ni..TAKPE, baju kita leh pakai, tak membazir. sokong hati aku yang sebelah lagi. well, aku dah pun beli.

Aku bukan nak crite pasal mende merepek kt atas ni, act kitorang habis membeli dalam kul 7 jugakla. Keluar kamdar, nak lintas jalan tu memang ngeri sikit. jalan kecik, orang ramai, tapi kereta+motor rempit lajjuuuu. Hatta bas gedabak pon boleh rempit, masyaAllah. Bila azan maghrib je, kupu-kupu malam sume kluar. Motor2 pada waktu2 maghrib ke atas dah xleh percaya sgt. Ini mesti mat rempit. Lalu depan jalan yg tngah traffic light merah, penuh dari hujung ke hujung jalan yg 3 line, dengan motor. adela dalam 5-6 lapis. BAYANGKAN. Aku teringin plak nak tengok aksi2 macam dalam crite2 yg gune perkataan KL kat depan tu. Pasal aku selalu g tempat tu, tp x pernah nampak aksi mereka. Yela, aku g kul 10pagi, adekah mat rempit bangun kul 10 pagi dan terus merempit?

Bagi aku, hidup tanpa mengikut agama, hancur. Bila maghrib tiba, terus keluar untuk merempit. Bawa motor laju-laju, bercampur gaul l-p, buka aurat, kalau eksiden mati, kudung, koma. best ke?
Kalau at least kita percaya pada agama sendiri, kita percaya yang ada hadis mengatakan ruh orang mati merayau-rayau pada waktu maghrib, syaitan suka berterbangan pada peralihan waktu siang-malam (maghrib) kita takkan terasa nak kluar pada waktu tu. Bila kita PERCAYA, atau dengan kata lain seperti digunakan dalam agama yang kita anuti ini, IMAN. beriman. Beriman dengan hadis nabi, susah sangatkah membuat sesuatu yang berfaedah?
Seperti kebiasaan orang beriman, bila azan maghrib, bergegas ke masjid untuk solat berjamaah, tapi mereka bergegas ke dataran merdeka untuk merempit secara berjamaah.
sangat contra.
Usaha aku? belum lagi.

Raya aku? alhamdulillah.

thats all for now.

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .