Senin, 13 Oktober 2008

4th appointment - complete denture

assalamualaikum

Hari ni saya perlu buat jaw registration. Pakaikan record blocks yang dah dibuat bersama technician sebelum ni pada patient, dan sesuaikan beberapa aspek mengikut urutan :

(maxillary)
1) labial fullnes. Sentuh dengan jari pada bahagian flanges (dari luar mulut patient), dan lihat dari luar....wax/acrylic pada bahagian luar terlebih atau kurang. Trim sampai sesuai. Kadang-kadang kita perlu buang terus bahagian labial . Its okay, sebab actually pada lingual/fitting surface between plate and cast ada space yang terbentuk lepas kita letak wax for block out...so space ini akan bertukar jadi acrylic masa last procedure untuk membentuk denture nanti.

2) cek ala-tragus line using fox plane. Tengok sama ada plane tak parallel dengan fox plane. Betulkan dengan mencairkan wax. Masa guna hot plate, pastikan menyentuh semua bahagian wax pada plane, sebab nak bagi wujud plane kat situ.

Kadang-kadang, fox plane rosak. Kita tengok muka patient dah ok, tapi bila guna fox plane jadi tak ok. So leave it. kalau patient ada old denture, amik denture tu dan compare.

Guna fox plane untuk cek - betul-betul hadapan patient, kiri dan kanan.

3) Vertical dimension. Tandakan point pada nose, tandakan juga pada satu pembaris/tongue depressor. Minta patient relax, tandakan pada chin pula(dan pembaris). This is vertical dimension at rest (VDR).

VDR-VDO = Freeway space, about 2-4mm.

So tanda siap-siap 3mm(average), the estimated VDO, then cek lagi pada patient.

Visibility of upper denture juga kena tengok. For old patient, about1-1.5 mm is visible.
19-20 years old, about 3-5 mm is visible.

4) Check lower record block. Height should be at the level of 2/3rd of RMP. Check juga kalau posterior border of record block hit the upper one, so should trim if there's any.

5) Mark incisal line (middle of face, not middle of nose) and canine line ( distal of canine is at angle of mouth, while cusp tip of canine is marked from line connecting middle to ala of nose).

6) Pilih mold (bentuk gigi) and shades yang patient nak dan sesuai untuk dia.

Let the technician to do setting of teeth and mounting.

Next, leh buat appointment baru!!!

Tapi tadi, saya tak habis pun. Biasalah, first time buat denture, macam-macam perlu belajar. Nasihat untuk diri sendiri, pandai-pandai cari assistant. A good assistant is :

- seseorang yang mendengar kata
- cepat melaksanakan tugas mengambil barang dan kerja-kerja membantu(hence, assistant the name)
- tidak membuat sesuatu yang dentist tidak suruh
- tidak cuba mengambil kesempatan terhadap patient (the patient is for the dentist, not assistant)
- tidak berlagak seperti dentist (bagi isntruction pulak dia)
- mempercepat kerja dentist.

so, hati-hati ya!

Tidak ada komentar:

 
Copyright kejora tujuh warna 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .